fredag, januari 07, 2011

Dags för Strindberg

En 200-lapp skola prånglas. Men vem ska få pryda den nya sedeln?

Satt precis och funderade på vad jag skulle skriva här.
Att jag är förbannat less på snön kändes så 2010.
Då läste jag Kamrat Holms förslag på vem som skulle få äran (?) att få sin nuna tryckt på 200-lappen.
Det som framför allt får mig att gå i taket är att någon tydligen på allvar föreslagit Stieg Larsson! Herregud ... människors erbarmliga stupiditet vet uppenbarligen inga gränser. Inga! Ändå upphör jag aldrig att förvånas. Stieg Larsson? HAHAHAHAHA!

Innan jag går vidare här och drar iväg min förslagslista som kontrast till Kamrat Holms så passar jag på att lyfta fram Stig Larsson, den riktiga författaren. Stig utan e alltså. Läs "Nyår", kanske i en skön öronlappsfåtölj i skenet av ett mysigt litet bokbål av e-Stiegs tramsiga amsagor, och njut av litteratur. Välskriven sådan.

Nåväl. En lista var det.

5: Micke Dubois
Kanske lite känsligt, det var ju inte så länge sedan nationalhumoristen lämnade oss. Men han införde humorn som företeelse i det här landet. Vad hade vi för patetiska försök dessförinnan? Nils Poppe och Åsa-Nisse? I rest my case.

4: Kurt Hamrin
Ja, ni har sett målet, ja. Gareth Bale och Milos Krasic, släng er i väggen.

3: Astrid Lindgren
På baksidan en samling av hennes mest populära figurer, såklart. Snälltanten med Tourettes (jag vill så mycket att det ryktet ska vara sant) har gett oss våra barndomars fabricerade minnen, det kan väl vara värt 200 spänn?

2: Joakim Thåström
Inte för att han själv skulle vilja. Men för att han är så vacker. På alla sätt.

1: August Strindberg
Det självklara valet. Vår mest vitale agitator någonsin (märk väl, inte hittills, någonsin). Vi har redan gjort bort oss genom att inte ge honom Nobelpriset. Då kan han väl åtminstone få detta. På baksidan av sedeln föreslår jag att man alternerar mellan några av hans fantastiska målningar.

3 kommentarer:

Diljen sa...

Du kör icke spelrelaterat här alltså?

Tänkte fråga dig en grej. Bryan Oviedo, minns du honom? Han som såg lite för bra ut för att vara sann i Costa del Sol i fjol. Lever han? Han kan ju bli hur stor som helst, förutsatt att han lämnar bänken i Danmark.

Gärna till Barcelona nu på en gång.

Patrik sa...

Snettinåtbakåt is back, snyggt Jarelind.

Agust på en sedel som Torsten Flink designat kan ju inte bli fel :)

Jarelind sa...

Klart jag minns honom, som en oslipad diamant. Dock kanske det framgått i FCK att han inte går att slipa? Jag vet inte. Man charmades lätt av honom, men finns väl sannolikt en anledning till att Pep och grabbarna inte värvat honom än ...