onsdag, januari 12, 2011

C som i ...

Chris Cornell.

***
Jag tränade nästan ingenting under hösten, av olika anledningar. Så dagens gympass var inte bara 2011 års första utan det första på flera månader.
Det kommer kännas imorgon och det kommer kännas skööönt.
Träningsvärk är underbart.

***
Cornell på tur alltså, snart är jag färdig med bokstaven C i CD-hyllan. Sedan väntar D, med bland annat transportsträckan gamla charmiga De Lyckliga Kompisarna, men även rena njutningstimmar med Deftones.
Satan vad jag redan nu ser fram emot R, S och T. Då måste jag nog stänga in mig några dygn och bara lyssna.

***
Den förbannade snön har åter börjat falla. Stora, äckliga, vattniga flingor som transformeras till slask så fort de landar någonstans, egalt om det är på marken eller på jackan. Man bär ofrivilligt runt på ett halvt kilo jävla slask när man går på stan.
Och på stan har jag gått en sväng idag.
Hade tänkt köpa någon slags innesko att ha på jobbet. (Ja, så gammal har jag blivit.) Men den fanns såklart inte i min storlek. Kom hem med ett annat par istället. En vitsvartrutig sommarvariant som råkade befinna sig på rea-hyllan bredvid. Nåja, den kanske går att ha som innesko den också.

***
Det var alltså lugnt i Globen igår TROTS att polisen förvarnat om att de skulle sänka toleransnivån. Med tanke på var "toleransnivån" ligger ibland så befarade jag krigsrubriker i tidningen idag.
(Och släng nu inte in "barnfamiljer" i debatten, jag är så evinnerligt trött på det. Jag gick också på ishockey och fotboll när jag ingick i en "barnfamilj" för många år sedan. Jag var aldrig, säger aldrig, rädd. Och då ska ni veta (om ni inte redan vet) att det är kav lugnt på läktarplats nu jämfört med hur det kunde vara på det allmänt underbara 80-talet.)

***
"Billie Jean" är briljant från början och Chris Cornell gör den fenomenal.

***
Rätt att överklaga betyg för skolungdomar?
Tjaa ... risk för en jävla massa trassel, men jag tänker genast på mitt fantastiskt orättvisa VG i Matematik B på gymnasiet. Klart över MVG-gränsen på nationella provet var inte vatten värt när lärarinnan ansåg att jag "störde" lektionerna. (Jag sov mig igenom mattelektionerna, det erkänner jag, men jag begrep aldrig hur det "störde" de andra.) Ett överklagande hade jag fått igenom plättlätt.
Å andra sidan; mitt gymnasiebetyg har jag aldrig behövt visa för någon i något sammanhang.

***
Läste ut av somliga nästan ikoniserade "Battle Royale" (Takami) för ett par dagar sedan.
Har inte haft nöjet att se filmen, men boken var väl ... tjaa, som förväntat. Ingen hänförande litteratur, men absolut värd den tid det tog att läsa den.

Nu påbörjat "Fotbollsängeln" av Nielsen. Mycket lovande första tjugo sidorna.

Inga kommentarer: