måndag, april 06, 2009

Axén-effekten

Hm. Jag har tippat Gais ganska långt ner i tabellen. Och jag får väl stå för det. En premiärdarrig Stenman räcker inte för att överväga mig om motsatsen.

Öis-tränaren Janne Carlsson är en skön lirare som jag haft nöjet att språka en del med i och med att jag följt Superettan. Sympatiskt och tacksam att ha att göra med så som varande journalist. Men. Idag var han väl lite snett på't? 1-4 i paus och han tyckte ändå att Öis hade gjort en bra första halvlek. Eller hörde jag fel?
Alltså. Jag fattar att han kan välja att se ljuspunkter i anfallsspelet. Att Santos och Allbäck funkar på högsta (svenska) nivå och att Zavadil ser ut att bli en tillgång även i år. Men. 1-4 är 1-4 är 1-4.

0-0 på Vångavallen och som jag förstod det var IFB närmast seger på slutet. IFB är underskattat av många och TFF överskattat av många. Tror ändå Prahls killar X-ar sig till en mittenplacering (eller strax där under) och att de Milanrandiga får det tufft. En sak ska ni dock ha klart för er. Glöm (förträng) IFB årgång 2007. Årgång 2009 är en heeelt annan sak.

Och så 1-0 på Råsunda då. Bortsett från att AIK brukar ha svårt att ta treor i premiärer så var det väl ett tämligen väntat resultat. Chef-Emir satt ett par skrivbord ifrån mig på redaktionen och oroade sig för att Özkan skulle gå sönder och förordade ett säkerhetsbyte efter ungefär 20 minuter. ("Han haltar ju redan, byt nu!")

Som spelhelg var denna galet bra. Rullar vidare med mina X-lag. Alla fyra gjorde sitt. RKC Waalwijk, Livorno, Swansea och (nyvalda) Trelleborg. Singlar, dubblar, tripplar och en fyrling. Sköna tusenlappar på kontot.
Dagens drag var trippeln med PSG och Under 2,5 på Råsunda och Vångavallen. Funderar på att köra Under på AIK rakt igenom i år. Defensiven är tilltäppt och att döma av dagens match lär det bli få målkalas framåt.
Chef-Emir snackade in mig på ett Över-spel på Espanyol-Deportivo, som jag dubblade med hcp på Milan. Den satt ju ganska långt inne om man säger så ...
Gårdagens munsbit: att Richard Dunne skulle få ett kort till 3,75. 3,75! När City möter Gunners borta. Helt galet ju. Det tog 20 minuter.

Och ja, det är klart en del spel har gått snett också. Trodde benhårt på Betis igår och hade en snöplig fyrling i Italien idag med Roma, Cagliari, Sanpdoria och Juventus. Två sena kvitteringar ställde till det. Nåja.

Beslutsångest inför morgondagen. Ska jag gå på AIK-SSK eller Dif-ÖSK? Just nu lutar jag åt denna lösning: jag går på AIK-SSK och ser den då inspelade fotbollen när jag kommer hem. Eftersom jag bryr mig mer om fotbollen så kommer jag ha motivation att sitta igenom en inspelad match i efterhand, medan den riktiga dramatiken utspelas och upplevs på Hovet. (Ja, jag är en aktiv alla-poäng-räknas-lika-mycket-ivrare, men det ÄR inte lika dramatiskt på Stadion som på Hovet imorgon.) Får se. Vilka problem jag har, va?

Inga kommentarer: